سلامت زنان مطمئن ترین راه برای رسیدن به زندگی بهتر برای خانواده و جامعه است /تصویب سیاست های حمایتی و بیمه های تکمیلی جهت سلامت بانوان برای حل مشکلات ناباوری زوجین

1403/07/25
تعداد بازدید :117

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در امور بانوان به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان به‌جایگاه زن در خانواده، اهمیت سلامت این قشر برای پیشرفت خانواده و جامعه پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان لیلا قنبری زنان را به عنوان اولین حافظان سلامت خانواده و جامعه دانست و گفت: رسالت و سلامت آنها در تمام عرصه های خانواده و جامعه بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می دهد.زنان در نقش مادر، مدیر، پشتیبانی قوی و توانمند ظاهر می شوند و محور سلامت خانواده هستند که علاوه بر مدیریت سلامت اعضای خانواده، الگوی اصلی آموزش و ترویج شیوه زندگی سالم به نسل بعدی نیز هستند.

وی افزود: پیشرفت جامعه در گرو سلامت خانواده‌ها و سلامت خانواده‌ها وابسته به سلامت بانوان است. رشد و ارتقای آنها به عنوان مادر، نقشی تعیین‌کننده در بهبود شاخصهای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دارد.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در امور بانوان اضافه کرد: از طرفی وضعیت سلامت زنان تأثیر بسزایی بر سلامت فرزندان، خانواده، جامعه و محیط پیرامون آن دارد که صورت نقض این مهم، سلامتی خانواده آنان نیز علاوه بر سلامتی خودشان دچار آسیب خواهد شد به این معنی که مشکلات جسمی و روانی زنان می تواند تاثیر مستقیمی بر سلامت همه اعضای خانواده داشته باشد.

منظور از سلامت زنان چیست؟

قنبری افزود: منظور از سلامت زنان دستیابی آنان به بالاترین سطح سلامت جسمی، روانی و اجتماعی است. توجه به سلامت زنان و مادران باردار باید از نوجوانی آغاز و تا زمان زایمان و حتی بعد از زایمان ادامه دار باشد.


زنان محور سلامت خانواده محسوب می شوند

مشاور رئیس دانشگاه در امور بانوان افزود: علاوه بر مدیریت سلامت اعضاء خانواده، الگوی اصلی آموزش و ترویج شیوه زندگی موثر و فرزندآوری سالم به نسل بعدی می باشند.

لیلا قنبری ادامه داد: سلامت زنان مطمئن ترین راه برای رسیدن به زندگی بهتر برای خانواده و جامعه است برای داشتن جامعه ای سالم ضروری است که امکانات و خدمات استاندارد بهداشت باروری و مراقبت های بهداشتی مناسب که زنان را قادر به داشتن حاملگی و زایمان ایمن میسازد به راحتی در دسترس باشد.

فرزندآوری و تشکیل خانواده از جنبه های مهم زندگی زنان است

وی بیان کرد: فرزند در خانواده ایرانی از اهمیت بسیاری برخوردار است چراکه فرزند آوری یک رویداد اجتماعی است که عوامل متعددی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مادران نخستین مربیان و معلمان فرزندان خود هستند، پس خود باید دانش کافی، نگرش سالم و توانایی لازم در زمینه بهداشت باروری و جنسی را داشته باشند تا بتوانند ضمن مدیریت و آموزش این موارد در زندگی خود، زندگی مادران آینده را نیز برنامه ریزی کنند.

مشاور رئیس دانشگاه در امور بانوان ادامه داد: توجه به زوجین و تصویب سیاست های حمایتی و بیمه های تکمیلی جهت سلامت بانوان باید در صدر جدول سلامت قرار می دهد تا مشکلات ناباروری زوجین را مرتفع سازد.

سامانه های دانشگاه