خودمراقبتی؛ نیازمند دو عنصر سواد سلامت و سواد سلامت رسانه است

1403/07/26
تعداد بازدید :51

مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، به مناسبت روز ملی خودمراقبتی، با اشاره به اینکه در دنیای امروز خودمراقبتی وابسته به برخورداری از سواد سلامت رسانه و سواد سلامت است، گفت: سواد سلامت، مهارت‌ها و شایستگی‌هایی را توصیف می‌کند که افراد را قادر می‌سازد به اطلاعات بهداشتی دسترسی پیدا کنند، آن را درک و از آن استفاده کنند تا بر سلامت خود و افرادی که در محیط‌های اجتماعی خود هستند تأثیر مثبت بگذارند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دکتر حسن محمودی، تعریف خود مراقبتی را به معنای توانایی افراد برای حفظ سلامت خود و تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد مسائل بهداشتی اظهار کرد.

وی افزود: خودمراقبتی، افراد را به عنوان بازیگران فعال در حفظ سلامت خود معرفی می‌کند، این شامل طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها از جمله ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری‌ها، خود مراقبتی در بیماری‌های مزمن، مراقبت از افراد وابسته و توان‌بخشی می‌شود.

مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، با اشاره به اینکه در دنیای امروز خودمراقبتی وابسته به برخورداری از دو مفهوم سواد رسانه ای و سواد سلامت است، بیان کرد: سواد سلامت، مهارت‌ها و شایستگی‌هایی را توصیف می‌کند که افراد را قادر می‌سازد به اطلاعات بهداشتی دسترسی پیدا کنند، آن را درک و از آن استفاده کنند تا بر سلامت خود و افرادی که در محیط‌های اجتماعی خود هستند تأثیر مثبت بگذارند.

در راستای سواد سلامت رسانه نیز بیان کرد: در دنیای دیجیتال امروزی، داشتن مهارت‌هایی مانند سواد دیجیتالی، جستجوی اطلاعات معتبر در حوزه سلامت، ارزیابی صحت اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی و استفاده بهینه از اپلیکیشن‌های سلامت، برای دسترسی به اطلاعات بهداشتی ضروری است. این مهارت‌ها به افراد کمک می‌کنند تا به اطلاعات دقیق و به‌روز دسترسی پیدا کنند و بر اساس آن، تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد سلامت خود بگیرند.

وی با بیان اینکه سواد رسانه‌ای، مهارتی است که به افراد کمک می‌کند تا انواع مختلف رسانه‌ها و محتوای آن‌ها را بشناسند، تحلیل و ارزیابی کنند، عنوان کرد: سواد رسانه‌ای مانند یک رژیم غذایی هوشمند است که به ما کمک می‌کند تا اطلاعات مفید و معتبر را از اطلاعات نادرست و گمراه‌ کننده تشخیص دهیم.

وی در ادامه بیان کرد: در دنیای امروز، دسترسی به اطلاعات بهداشتی به سادگی امکان‌پذیر است، اما توانایی ارزیابی این اطلاعات و اتخاذ تصمیمات صحیح، نیازمند سواد سلامت و سواد رسانه‌ای است.

مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، تصریح کرد: خودمراقبتی موفق، نیازمند دو عنصر کلیدی سواد سلامت و سواد رسانه‌ای است سواد سلامت به افراد کمک می‌کند تا اطلاعات درست درباره سلامت خود کسب کنند و تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرند. سواد رسانه‌ای نیز به آن‌ها کمک می‌کند تا این اطلاعات را از منابع معتبر و قابل اعتماد به دست آورند.

مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، یادآور شد: برای ارتقای سطح سلامت افراد، مدیران و برنامه‌ریزان حوزه سلامت باید بر روی توانمندسازی افراد در زمینه سواد سلامت و سواد رسانه‌ای تمرکز کنند. دانشگاه‌ها به‌عنوان مراکز آموزش عالی، نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند.

دکتر محمودی به اقدام انجام شده در حوزه خود مراقبتی پرداخت و گفت: دانشگاه علوم پزشکی کردستان، حوزه معاونت بهداشتی (واحد آموزش سلامت و ارتقای سلامت) نیز برنامه خودمراقبتی را در سطح شهر و روستا در پایگاه ها و مراکز جامع خدمات سلامت با شروع برنامه ملی خودمراقبتی از سال 1394 جهت توانمند سازی افراد و خانواده در قالب برنامه سفیران سلامت خانواده و داوطلبان سلامت، خودمراقبتی جامعه نیز در قالب برنامه خودمراقبتی سازمانی و اجتماعی را اجرایی نموده استاست.

وی اضافه کرد: خودمراقبتی پایه و اساس تمام برنامه های واحدهای مختلف حوزه معاونت بهداشتی از جمله واحد بیماری‌ها، جمعیت و سلامت خانواده، سلامت روان و تغذیه و سلامت دهان و دندان است. هر واحد با توجه به استراتژی‌های تعریف شده برای آن، اقدامات لازم را برای برنامه توانمندسازی و خودمراقبتی گیرندگان خدمت در سطح پیشگیری ارائه می دهند.

مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، گفت: از جمله برنامه های خودمراقبتی در مهرماه سال جاری می‌توان به برنامه هفته سلامت سالمندان، برنامه خودمراقبتی و آگاهی از سرطان پستان، روزجهانی قلب و سلامت خانواده اشاره کرد.

سامانه های دانشگاه